Köpvillkor

Allmänt

Frakt
Gratis frakt (0 kronor) på order överstigande 500 kronor oavsett ordervärde, inom Sverige. På order under detta belopp tillkommer en frakt på 75 kronor inom Sverige. Bor ni utanför Sverige, kontakta oss så kalkylerar vi er frakt.

Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inklusive svensk moms (25%).

Ångerrätt
Hos Grevinnans Butik har du 14 dagars ångerrätt efter att varan/varorna mottagits. Gäller ej beställningsvaror eller specialvaror, dessa varor som tillverkats på kundens beställning och utformats för kundens räkning. Kontakta oss alltid före eventuell retur. Varan som returneras skall vara i oanvänt och felfritt skick och packad i originalförpackningen. Använda eller trasiga varor ersättes ej. Vi återbetalar värdet på varan, ej returfrakt eller postförskottsavgift. Returfrakt och eventuella övriga avgifter bekostas av kunden. Återbetalning sker snarast, dock senast 30 dagar efter att vi mottagit varan. Returen är inte godkänd förrän Grevinnans Butik kontrollerat varan. Återbetalning av godkänd retur sker på samma sätt som inbetalningen. Har detta gjorts med betal/kreditkort kommer samma kontonummer att krediternas. Grevinnans Butik ansvarar inte för ev. transportskador vid returer, vänligen emballera varan väl. Ångerrätten gäller ej företagskunder.

Leveransvillkor

Leveranssätt
Leverans sker med Posten/DPD eller DHL inom Europa om inget annat överenskommits. Vid postförskott/efterkrav över 2 000 kronor inom Sverige eller vikt om 20 kg tillkommer en avgift på 200 kronor, 30kg – 300 kronor, 40 kg – 400 kronor, 50 kg – 500 kronor. Detta är DHL:s hanteringskostnader vid efterkrav.

Mot en tilläggskostnad kan du få hemleverans. Varan levereras då till din dörr om du bor i villa eller till din port om du bor i flerfamiljshus. Inbärning och borttagande av eventuellt emballage ingår ej. Vissa av våra beställnings- och specialvaror kräver direktleverans till din dörr, p.g.a. sin storlek/tyngd. Dessa varor har ofta behov av lossning direkt från lastbilen. Kund ansvarar för att erforderlig lossning kan utföras. Lossning görs på körbar väg.

Leveranstid
Normal leveranstid på lagervaror är 2-7 dagar efter mottagen beställning. Varans leveranstid framgår på varje vara. Beställda kristallkronor byggs efter order och levereras normalt inom 2-4 veckor. Specialkronor 4-8 veckor. Beställningsvaror levereras så fort de inkommit till vårt lager. Specialvaror inom 4 till 16 veckor. Specialvaror är varor efter en speciellt framtagen design som alltid tillverkas på kundens beställning. Visade bilder, vikt och mått på dessa är enbart exempel. Leveranstiden på dessa varor är beroende av tillverkarens/grossistens lagerstatus.

Outhämtade Beställningar
Ej utlösta paket debiteras beställaren för returfrakt och övriga administrativa kostnader. Vid ej mottagna styckegods eller pallgods, debiteras den faktiska frakten.

Transportskador
Vid leverans med DHL och DPD/ Posten är alltid samtliga kolli transport-försäkrade. Om produkten är skadad eller på något sätt defekt när du får den så ska du anmäla detta till oss direkt när du upptäcker skadan, dock senast inom 3 dagar. Eventuella skador på emballaget skall anmälas till transportören senast dagen efter mottagen leverans. Allt emballage skall sparas för besiktning. Kontrollera varorna noga när du mottager en leverans, vid ev. transportskada be föraren notera och signera detta på fraktsedeln. Är skadan av den art att det inte syns utanpå, meddela oss omgående. Vid en skada kontakta kundtjänst. Bifoga bilder som tydligt visar skadan och referera till ditt ordernummer så hjälper vi dig. Om en transport avlämnas utan påskrift kan transporten ej reklameras.

Betalningssätt

Vi använder Klarna Checkout som erbjuder flera olika betalningssätt, inklusive delbetalning. Klarna Checkout erbjuder dig en anpassad och trygg betalningsupplevelse varje gång du handlar. Klarna AB garanterar dina varor. Du behöver alltså aldrig betala om du inte har fått dina varor. Genom att använda kassatjänsten Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm) villkor, inklusive eventuella bilagor eller annat material.

Klarna Kortbetalning
Betala enkelt och smidigt med Visa eller Mastercard. All kommunikation är krypterad, så att ingen obehörig kan få tillgång till de data du skriver in.

Klarna Faktura
Faktura med 14 dagars betalningstid, fullständiga villkor finns i kassan.

Klarna Delbetalning
Nu kan du dela upp din betalning upp till 24 månader, eller använda Klarna Konto och betala i valfri takt. Fullständiga villkor finns i kassan.

Klarna Direktbank
Betala genom att överföra beloppet genom din Internetbank. Tryggt och säkert.

Övrigt

Bildavvikelser
På grund av att våra produktbilder kan uppfattas olika beroende på hur din skärm är kalibrerad så kan färgavvikelser förekomma mot verkligheten. Detta är normalt, vi försöker dock alltid framhäva en så korrekt bild som möjligt av produkten. Har du frågor om en produkts utseende så är du välkommen att kontakta oss.

Personuppgifter
Dina personuppgifter är helt konfidentiella och kommer enbart att användas internt av oss och ej vidaresäljas till tredje part.

Force Majeure
Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, skall hänföras till force majeure. Detta innebär att Grevinnans Butik befrias från förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Tvister
Vi följer Konsumentköplagen SFS 1990:932, Köplagen SFS 1990:931, E-handelslagen SFS 2002:562 och distansavtalslagen SFS 2000:274.

Övrigt
Levererade varor tillhör Grevinnans Butik tills dess vi har erhållit full betalning. Vi reserverar oss att ändra priserna när som helst pga. valutakurser, skatter och andra för oss icke kontrollerbara avgifter. Samtliga pris och faktauppgifter på Grevinnans Butiks internetbutik lämnas med reservation för tryckfel samt av tillverkare och grossisters eventuellt felaktigt lämnade varuspecifikationer. Grevinnans Butik reserverar sig för slutförsäljning av varor samt att utan förvarning kunna ta bort en vara ur sortimentet pga. leverantörers leveransproblem, prishöjningar utanför vår kontroll eller ändringar i tekniska specifikationer.